Wednesday, June 2, 2010

Jom Bakar Kalori.............

Sekiranya dulu badan kita slim tapi kini saiz badan naik 2 kali ganda. Alasannya xde masa untuk melakukan senaman dan banyak masa diperlukan untuk keluarga. Hari ini kak honeyz nak berikan sedikit tip untuk bakarkan lemak yang berlebihan.. Jom kita beriadah bersama keluarga sambil membakar kalori...



1. Lakukan Aerobik dalam air (Jumlah Kalori yang dibakar :200 kalori /30 minit)
Sekiranya anda sukakan air dan mempunyai kolam renang sekitar kediaman anda... so jangan lepaskan peluang ini. X kira tua atau muda masih boleh melakukannya. Lakukan senaman didalam air mengikut keupayaan anda. Tip: semakin dalam air maka semakin berat gerakan anda dan senaman anda semakin payah dilakukan. Sekiranya anda masih baru dalam aktiviti ini, mulakan dengan kedalaman air yang tidak melebihi paras dada.



2. Mengharungi Jeram (Jumlah Kalori yang dibakar :190 kalori /30 minit)
Mungkin x ramai yang menggemari aktiviti ini. Tetapi kepada sesiapa yang gemarkan aktiviti lasak seperti Jungle tracking, mungkin boleh mencuba aktiviti ini. Tip: Jangan mengayuh dengan jarak yang terlalu dekat dengan air. Kayuhlah dengan tangan dekat pada tubuh. Cara inidapat mengurangkan rasa penat.



3. Berenang di laut/Sungai (Jumlah Kalori yang dibakar :200 - 300 kalori /30 minit)
Berenang dan menyelam di laut atau di sungai sememangnya menyenangkan berbanding di kolam renang. Anda juga tidak perlu mematuhi peraturan gaya renang. Namun perlu diingatkan risiko yang perlu dihadapi. Anda perlu tahu keadaan cuaca seperti arus sungai, gelombang ombak, suhu dan pasang surut air. Untuk keselamatan, berenanglah secara berkumpulan.



4. Yoga di tepi pantai (Jumlah Kalori yang dibakar :100 - 200 kalori /30 minit)
sesuai untuk sesiapa yang inginkan latihan high impact dan ingin melepaskan stress sambilmenghayati panorama pantai yang indah. Jangan lupa memakai sunblok.



5. Pilates di taman (Jumlah Kalori yang dibakar :150 kalori /30 minit)
Amat sesuai untuk sesiapa yang sukakan latihan low-impact sambil menghirup udara segar bersama keluarga. latihan ini juga dapat memperbaiki postur tubuh atau mendapatkan perut yang rata. Sila dapatkan teknik yang betul sebelum melakukan aktiviti ini dengan menonton video atau dari buku serta internet. Sekiranya gerakan yang dilakukan tidak betul maka sia-sia ajalah usaha anda.



6. Joging (Jumlah Kalori yang dibakar :300 kalori /30 minit)
Baik untuk anda yang suka berlumba sendiri, dan boleh dilakukan pada bila2 masa yang terluang. Cuba berlari dengan menggunakan seluruh bahagian kaki anda iaitu dengan mendarat menggunakan tumit sepenuhnya hingga jari kaki dinaikkan untuk langkah kaki seterusnya.



7. Badminton (Jumlah Kalori yang dibakar :275 kalori /30 minit)
Boleh dilakukan di sekitar rumah anda...



8. Boling (Jumlah Kalori yang dibakar :150 kalori /30 minit)

Kepada sesiapa yang gemar bersosial atau menghabiskan masa dengan rakan2 di hujung minggu, boling merupakan salah satu riadah yang bagus untuk anda..

(Sumber dari Majalah MIDI dan credit to google for the image..)

9 comments:

  1. salam... :) betul2, sume tips yang akak bg sume betul.. tp bergantung pd owg tuh, nk or xnk...( maen bowling pon ley kurus ke?)

    ReplyDelete
  2. time kasih untuk info kak..
    tapi asal x masukkan main bola??
    huhuhu....
    kan lebey kurang je ngan main badminton :p

    ReplyDelete
  3. yelah wadud... main bola pun boleh jugak tapi kena cari ramai player kan... ni info untuk org yang nak buat exercise bersama family...

    ReplyDelete
  4. owh.. kira saya mana ada family la,, kuang3.. :p

    time kasih dah komen ekh kak :)

    ReplyDelete
  5. bEtol2....aritu g mndi2, bnyak kali gak r, mcm tu pOn boleh turun berat bdn, kalu bersukan air lgi la sehat! hehehehhee

    ReplyDelete
  6. ada kajian mengatakan ehem ehem pun bakar kalori gak..

    ReplyDelete
  7. cmne nak kuruskan badan melalui pemakanan sahaja??

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Followers

Total Pageviews