Thursday, May 6, 2010

Didik Anak Agar Cemerlang


Hari ini Honeyz nak berkongsi tip untuk parents. Tip ni honeyz terbaca dalam akhbar baru-baru ni. Rasanya x salahkan untuk berkongsi dengan sume orang. Dah benda baik...Berikut adalah beberapa tip untuk dijadikan panduan dalam menjadikan anak-anak kita antara yang cemerlang berbanding rakan sebayanya..

1. Mulakan hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Apabila anak kita dipanggil dengan nama yang tidak baik, atau nama dah baik tapi bagi pulak gelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri. dalam Islam sangat digalakkan kita memberi nama yang baik untuk anak kita.

2. Berikan anak anda pelukan setiap hari. Kajian menunjukkan anak dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila dipeluk setiap hari, anak2 anda akan tahu kita sayangkan mereka. Dia juga akan tahu kita akan jadi penyokong paling kuat. Dia akan sedar kita akan sentiasa bersamanya sekiranya sekiranya dia kurang berjaya.

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang. Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin apabila berhadapan denagn persekitaran.

4. Berikan kata2 peransang, berikan ciuman, pelukan atau pujian sekiranya dia melakukan kebaikan. Dengan ini mereka akan rasa dihargai dan mungkin mereka akan membuat lebih lagi untuk menggembirakan anda dan dirinya.

5. Jangan memaksa anak2 yang belum matang melakukan sesuatu kebaikan secara berterusan. Ini kerana fitrah manusia yang acapkali melakukan kesalahan. Kita sebagai ibu bapa haruslah menerangkan bahawa keburukan tersebut boleh merosakkan hidup mereka sekiranya terus di amalkan. Kebanyakan kanak2 akan belajar daripada kesilapan.

1 comment:

  1. kongsi tips rumah tangga, anak, doa anak, nama Islam dll di: http://edarannama.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Followers

Total Pageviews