Tuesday, May 11, 2010

Kenali Penyakit Tiroid

Oleh kerana salah seorang sahabat honeyz ada mengalami masalah Tiroid so honeyz ingin berkongsi sedikit sebanyak tentang penyakit ini. Mungkin ada yang diantara kita yang tak tahu apa Tiroid ni kan so jom kita kenali serba sedikit penyakit ini.

Kelenjar tiroid ialah organ endokrin yang terletak di leher manusia. Ianya berbentuk seperti rama-rama. Fungsinya ialah untuk mengeluarkan hormon tiroid. Antara hormon yang terpenting ialah Thyroxine (T4) dan Triiodothyronine (T3). Hormon-hormon ini mengawal metabolise (pengeluaran tenaga) manusia.

Apabila Tiroid tidak berfungsi dengan sempurna, Ia boleh memberi kesan terhadap setiap aspek kesihatan- terutamanya terhadap berat, kemurungan dan tahap tenaga.

Penyakit Tiroid Terbahagi kepada dua jenis:-
i) Hipertiroidisme/Tirotosikosis
ii) Hipotiroidisme

"Hipertiroidisme" berlaku disebabkan hormon tiroid T3 dan T4 didapati lebih tinggi daripada org biasa. Antara penyebab penyakit ini ialah:

- Grave's disease. Antibodi di dalam badan menyebabkan tiroid membesar dan mengeluarkan lebih hormon. Selalunya pesakit tiroid akan akan mengeluarkan hormon yang berlebihan pada setiap sel tiroidnya.
- Thyroiditis (tiroid bengkak). Selalunya keadaan ini boleh menjadi elok sendiri
- Toxic nodule goitre. Terlalu banyak iodin di dalam makanan.

Antara Tanda2 org yang menghidapi Tiroid jenis "Hipertiroidisme":-
- Bengkak di leher
- Cirit Beret

- Degupan Jantung bertambah, sentiasa berdebar2

- Gementar dan gelisah, terketar2

- Haid tdk teratur, kurang atau tidak datang

- Kesuburan turun

- Penumpuan kurang

- Mata menjadi besar (bulging)

- Angin yang tidak menentu

- Kejang Otot

- Oesteoporosis

- Pengeluaran peluh yang banyak

- Suhu badan naik, tak tahan panas

- Rambut tidak kuat

- Sukar bernafas, Sukar tidur

- Tekanan darah naik

- Turun berat badan walau selera naik

- Lemah


"Hipotiroidism" merupakan keadaan tiriod yang sering berlaku dan biasa berlaku terhadap wanita. Ianya disebabkan oleh penghasilan hormon tiroid yang tidak mencukupi. Sekiranya ia tidak dirawat ia boleh menyebabkan peningkatan risiko untuk mendapat kegemukan (Obesiti), penyakit jantung dan kemurungan

Antara Tanda2 org yang menghidapi Tiroid jenis "Hipotiroidism":-
- Kesukaran untuk menurunkan berat badan. Walau melakukan berbagai jenis
senaman,

- Penambahan berat badan. Walaupun anda melakukan senaman dan berdiet.

- Kemurungan atau kegelisahan

- Cepat berasa letih

- Faktor Genetik

- Masalah haid yang banyak dan kerap sakit ketika period

- Masalah sembelit yang teruk

- Masalah rambut menjadi kasar dan kering serta mudah putus. Manakala kulit
menjadi kasar dan berkuping

- Sakit otot dan sendi. Masalah capal dan tendonitis.


Siapakah yang berisiko mendapat Tiroid
- Perempuan
- Mempunyai sejarah keluarga (Genetik)

- Mengidap sakit pituitari atau endokrin yang lain

- Usia lebih dari 60 tahun. Boleh juga berlaku pada org yang lebih muda.. seperti
kawan honeyz.. lewat 30-an

- Orang yang kuat merokok.


Oleh yang demikian, sesiapa yang mengalami simtom2 di atas digalakkan menjalani pemeriksaan doktor untuk menjana kesihatan yang lebih baik... Insya allah di lain hari honeyz berkongsi tentang penyakit yang lain pulak.

24 comments:

  1. rakan sekerja hubby.. wifey dia kena tiroid.. wat pembedahan kecil... patut takder apa.. tp sebab ada kompilasi.. meninggal.. kesian.. tinggalkan anak kecik2 masih sekolah lagik.. huhuh

    so jagalah kesihatan.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. waa..takutnye..pape pon..doakan kwn honeyz sht hendaknye...

    ReplyDelete
  3. mak fieza pon baru pas operate tiroid rabu last wik...

    ReplyDelete
  4. salam........ ade terbace pasal tiroid ni... act ape yg dikatakan mimie tu btl... ade komplikasi kesan lps bedah tu, tp komplikasi tu berlaku sbb doktor yg operate tu yg cuai... sbb salur darah tiroid yg dialami terletak dkt dng salur darah untuk sarah jd ... i rase doktor tu cuai terpotong salur darah saraf tu...

    ReplyDelete
  5. nk tanya org yg mengidap tiroid ni x ble terdedah kpd panas or aktiviti fizikal ke??

    ReplyDelete
  6. hmmm...ciannye.act,saye ade bengkak di leher tapi xbuat check lagi

    ReplyDelete
  7. Pesakit tiroid ni bukan tak leh terdedah pada panas, cuma masalahnya pada keadaan biasa suhu badan dah tinggi, tambah lak kena panas mungkin akan menyebabkan suhu badan bertambah. Pasal aktiviti fizikal memang pesakit tiroid (mcm sy) tak boleh buat kerja berat mcm dulu-dulu. buat kerja berat sikit dah tak larat. so, sekiranya terjumpa pesakit mcm ni, kena faham lah masalah dia, bukannya sedap mulut dok mengata kat dia yg sengaja buat tak larat or sengaka nak minta perhatian.. :)

    ReplyDelete
  8. hmmmm, saya klau campur hari ni dah seminggu kene tiroid. pergh, mlm susah btul nak tido. mmg asyik berpeluh je. klau dududk diam2 berpeluh, ni kan pulak buat kerja fizikal. mcm mandi! 2 hari lepas jumpa doktor, doktor kate klau x kecut gak tiroid ni, kene kot buat operation. saya ni bru je 15 thun. haha. mak saya pon prnh kene tiroid. die buat operation untk buangkan tiroid tu. tu la, berdebar la klau kene buat operation. :((

    ReplyDelete
  9. sedihnya...saya baru dapat tahu saya ada penyakit tersebut...itu pun dikesan selepas bt medical check up untuk ke IPTA..rasa lemah sgt apatah lagi jauh dr keluarga..

    ReplyDelete
  10. harap adik dapat bersabar dengan ujian dari Allah. Jangan fikirkan sangat dan ikut saranan doktor. Sbb salah sorang kawan akak juga mempunyai penyakit seperti ini.

    ReplyDelete
  11. salam...saya baru je pergi klinik untuk check kenapa tgn saya selalu ketar n jantung sentiasa laju..serupa seperti simtom2 penyakit ni...darah dah dktr amik n buat ujian kat LAB..harap2 takder penyakit ni..saya takutt

    ReplyDelete
  12. salam, husband sy ada penyakit ney, maybe atas faktor genetik sbb mak dy pon ada penyakit y sama . bagaimana mahu sembuhkan penyakit ney ? majoriti ke y meniggal sebab penyakit ney ?

    ReplyDelete
  13. Ajal maut di tangan Allah. Dan setiap penyakit pasti ada ubatnya. Kita sebagai hambanya haruslah berusaha mencari penawar untuk setiap penyakit yang datang. Honeyz sarankan supaya husband kerap jalani pemeriksaan doktor secara berkala.

    ReplyDelete
  14. saya pun ada sakit tiroid..badan rasa tk larat je..badan saya pun makin hari makin susut..uang ar besar pun sampai 3 kali satu hari..makan bayak mana pun tapi tak nain naik.

    ReplyDelete
  15. kawan kak honeyz pulak menghadapi masalah berat badan bertambah serta kakinya mengembang bila terlalu banyk berjalan dan kena panas. badan dia akan menyusut balik bila dia berehat selama 2 hari. setiap orang x sama masalahnya.

    ReplyDelete
  16. wah tertarik nak komen..Saya dapat penyakit hyperthyroidism masa umur 15 dan skarang sy da 19..Dalam kelas memang susah nak tumpukn perhatian..Aktiviti fizikal pun susah nak buat...Orang tak faham yang sy ada mood swing yang teruk..Sy lemas kene penyakit ni.Tapi alhamdulillah sbnrnye penyakit ni memudahkan sy untuk diet haha..saya memang susah nak tido..Tapi sebenarnya saya anggap ni sebagai ujian dan jugak malas yang bersarang dhati haha..Sakit bukan alasan untuk kita lemah..Malah sakit itu mendekatkan kita kepada Pencipta kita ^^.. lg 1 tiroid x merbahaya insyaallah..kecuali kalau kene barah tiroid je..

    ReplyDelete
  17. Betul tu dik. Kita harus terima qada dan qadar dari Allah. Akk sokong 100% apa adik cakap. Kita harus kuat hadapi setiap ujian dari Allah. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

    ReplyDelete
  18. salam..
    mak mrtua saya ada tiroid
    leh kongsi x makanan ape yang boleh di mkan dan makanan ape yg perlu di hindari.
    Harap semua dpat membantu
    Terima Kasih
    Eina Sepang

    ReplyDelete
  19. abg sye dpt tiroid jgak...lebih hormon tiroid dlm drh...emg skang bdn dye kurus sgt...na tanye lau ader mknn yg bleyh mengurgkn risiko penyakit ni...ataupun mknn yg tak boleh di makan...time kasih...

    ReplyDelete
  20. Salam, saya pun pesakit hyperthyroid dah 7tahun, kebelakangan ni dah stabil sbb saya amalkan jus delima, kalau sesiapa nak cuba, bleh hubungi saya utk saya berikan info dan pengedar jus tersebut..email saya rinasaad@gmail.com..smoga kita semua cepat sembuh dgn izin allah, aamiin..

    ReplyDelete
  21. Wonderful goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just extremely wonderful.

    I actually like what you've acquired here, certainly like what you're stating and the
    way in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to
    keep it wise. I cant wait to read far more from you. This is actually a
    wonderful site.

    my blog post ... vakantieparken frankrijk

    ReplyDelete
  22. bookmarked!!, I like your web site!

    Visit my web-site; vakantiewoningen frankrijk huren - -

    ReplyDelete
  23. My partner and I stumbled over here from a different page and thought I may as well check things out.
    I like what I see so now i'm following you. Look forward to finding out about your web page repeatedly.

    Stop by my page vakantiehuisje frankrijk :: http://vakantiehuisjefrankrijk.jigsy.com ::

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Followers

Total Pageviews